Hoci sa stále častejšie v mnohých pracovných ponukách skloňuje slovo home office, sú profesie, ktoré si tento benefit nemôžu dovoliť. A pretože v kancelárii trávime značnú časť dňa, je dobré sa v nej cítiť pohodlne.

Čo pre vás znamená komfortná kancelária?

Odpoveď na túto otázku nie je jednoznačná, pretože každý vnímame komfort po svojom. Niekomu vyhovujú moderné veľké kancelárie s výhľadom na mesto, iný je vďačný za industriálnu kanceláriu s vysokými stropmi a open space, kde má možnosť komunikovať s kolegami bez toho, aby musel využívať firemné chatovacie nástroje alebo musel každú chvíľku výťahom pobehovať medzi poschodiami.

Trendom minulých rokov je nepochybne otvorený, vzdušný priestor, prvky nadväzujúce na firemnú kultúru. Ničím výnimočným nie sú chillout zóny vybavené komfortnými kreslami či gaučom, televíziou s konzolami na hranie, chladnička s občerstvením.

Mnohé open space kancelárie disponujú miestnosťou, kde si môžete od kolegov oddýchnuť a pracovať v pokoji, keď to práve potrebujete. Potom sú to zasadačky, ktoré nemajú slúžiť iba na interné brainstormingy, ale aj pre klientov a iné výnimočné návštevy, ktoré majiteľ firmy chce privítať v reprezentatívnom priestore.

Tri kusy nábytku, ktoré vaši pracovníci ocenia

Sú samozrejmosťou, no nie všetci ich máme k dispozícii. Je len na dohode so zamestnávateľom, či ich zaobstará (priamo či nepriamo).

Stolička – akú zaobstarať?

V pracovni alebo kancelárii najčastejšie sedíme, takže ako prvé je potrebné zaobstarať také stoličky, aby zamestnanci mali čo najväčšie pohodlie. Samozrejme, pre každého to znamená niečo iné a každý sedí rád na niečom inom, avšak správne sedenie robí veľa. Nikto predsa nechce v práci neustále riešiť, že ho bolia kríže.

Ak trávite sedením v kancelárii viac ako tri hodiny, je najvhodnejšia ergonomická stolička. Tá je však „šitá“ na mieru danému človeku a jeho proporciám, preto väčšina zamestnávateľov siahne po univerzálnej stoličke a vybaví nimi celú firmu.

O kvalite stoličky vypovedá jej konštrukcia, ktorá má byť pevná a stabilná, sedadlo by malo byť nastaviteľné a ideálne ak je nastaviteľná výška, hĺbka a sklon.

Gauč na reštart a oddych

Ďalším nie až takým podstatným, no príjemným nábytkom do kancelárie je kreslo či gauč. Či už je v chill out zóne, alebo ju máte medzi stolíkmi, občas je dobré vymeniť stoličku za niečo pohodlnejšie a tak si privodiť o niečo menej formálnu náladu. Niekedy vám zmena sedenia a prostredia dodá energiu a silu do pokračovania v práci, a pritom ani nemusíte chodiť ďaleko alebo si dať ďalšiu kávu.

Priestor na uloženie dokumentov

Niekto tomu hovorí dokumenty, iný zase „bordel zo stola“. Tak či onak, denne pracujeme okrem počítača aj s množstvom papierov, ktoré po určitý čas sú pre nás dôležité a nemôžeme ich len tak vyhodiť. Rovnako ako potrebujeme dokumentáciu, potrebujeme niečo malé pod zub, niekto si do práce nosí vlastnú kávu, a preto ju má odloženú v skrinke pri sebe, niekto má v šuplíkoch maškrty, v prípade potreby nejaké analgetiká či kvapky do očí. V odkladacích priestoroch sa toho nájde veľa, ale každý zamestnanec ocení aspoň jednu vlastnú skrinku na všetky svoje potreby.

Štýly interiérového dizajnu

Nemusíte byť vyštudovaný architekt, ten by vám pri zariaďovaní kancelárie mal byť po ruke. Predsa len vždy vie, čo všetko reálne kancelária potrebuje, ako ju navrhnúť čo možno najfunkčnejšie, a myslí na detaily, na ktoré človek zabudne, pretože ich berie ako samozrejmosť.

Asi najčastejším štýlom, do ktorého sa ladia nielen kancelárie, ale aj interiéry bytov, je moderna. Vychádza z materiálov ako oceľ a sklo, vyznačuje sa jednoduchosťou, minimálnymi doplnkami a jemnými, nevýraznými farbami.

Trendy štýlom je aj urbanizmus, ktorý kladie dôraz na kontext mesta. Umelecké elementy by sa však mali hodiť do priestoru a zbytočne ho nezahltiť.

Exponované tehlové múry, betónové dekorácie, patinovaný drevený nábytok, farby medi a mosadze. Industriálny štýl je stále častejšie rozšírený najmä v kanceláriách, čím trošku tlačí do úzadia strohé kancelárie veľkých korporátov. Tak či onak, rozhodnutie je vždy na majiteľovi priestoru.

Kancelária roka a zasadačka roka

Od roku 2016 odborná porota zložená z architektov, dizajnérov, nadšencov pre pekné priestory a odborníkov z danej oblasti vyberá víťazov súťaže Office roka. Dôležitý nie je iba samotný vizuálny zážitok, je nutné preskúmať všetky aspekty stavby a myšlienky dizajnérov, aby sa vybrala tá kancelária, ktorá je skutočnou kanceláriou roka.

Absolútnym víťazom sa stala kancelária spoločnosti Swiss Re, v kategórii Zdravá kancelária vyhralo ČSOB, kategóriu Kancelária ako DNA firmy ovládol Forbes, Hlas verejnosti si získala kancelária Private Consulting group. Takže ak práve premýšľate nad tým, ako zariadiť kancelárie pre svojich zamestnancov, skúste sa inšpirovať práve týmito víťazmi.